- Het Franse fintechbedrijf Swan haalt 37 miljoen euro op en breidt uit naar Nederland.
- De startup opent medio november een kantoor in Amsterdam, waar het al drie medewerkers heeft zitten.
- De Nederlandse betalingsdienstverleners Mollie en Adyen krijgen er daardoor in eigen land concurrentie bij van een groeiend miljoenenbedrijf.
- Lees ook: Betaalbedrijf Mollie snijdt in personeelsbestand – volgens het bedrijf raakt de reorganisatie maximaal 8% van de medewerkers
Het Parijse fintechbedrijf Swan opent medio november een kantoor in Amsterdam. De betalingsdienstverlener heeft daarvoor een kersverse investering van 37 miljoen euro opgehaald, meldt Swan woensdag.
Waar het kantoor precies komt te staan en aan hoeveel banen het oplevert, kan CEO medeoprichter Nicolas Benady van Swan niet zeggen tegen Business Insider. Op dit moment werken er al drie mensen voor Swan in Nederland, aldus Benady.
Het worden er in ieder geval vier, aangezien het bedrijf momenteel een vacature voor een verkoopmanager in Amsterdam open heeft staan. Benady zegt lokaal vooral op zoek te zijn naar sales- en compliance-medewerkers, “die de lokale markt kennen”.
De topman stelt dat Nederland aantrekkelijk is vanwege de “ontwikkelde markt voor betaaloplossingen, zoals iDeal”.
De investering komt van de Zwitserse durfinvesteerder Lakestar. Hoe hoog het Franse fintechbedrijf wordt gewaardeerd, wil Benady niet zeggen. In 2020 haalde de betalingsdienstverlener al eens 19 miljoen euro op in een ronde die werd geleid door de Amerikaanse durfinvesteerder Accel.
Het geld van de nieuwe financieringsronde is bedoeld voor verdere internationale uitbreiding van het bedrijf. Swan heeft naast Parijs al kantoren in Berlijn, Bordeaux en Barcelona. Het bedrijf wil komende maanden ook een vestiging openen in het Italiaanse Milaan. Benady stelt nu al te bestuderen in welke landen hij vervolgens een kantoor wil openen.
Platform voor financiële diensten
Swan biedt afnemers een platform waarmee ze klanten financiële diensten en producten kunnen aanbieden, zoals rekeningen, personeelsbeloningen en klantenkaarten. Het bedrijf doet dit buiten de bank om, vergelijkbaar met bijvoorbeeld diensten als ApplePay en UberEats.
Hoewel Swan nog maar twee jaar bestaat, claimt het bedrijf al meer dan honderd klanten te hebben in dertig Europese landen, waaronder de Franse, waaronder de Franse supermarktformule Carrefour en betaaldienst Alma. Tot dusver verwerkte het concern voor ruim 7 miljard euro aan transacties.
Er werken momenteel 152 mensen bij het bedrijf en Benady wil dit in twee jaar tijd verdubbelen naar zo'n 300 medewerkers. Het bedrijf heeft op moment van schrijven vijftien vacatures openstaan.
Concurrentie voor Mollie en Adyen
Met de komst van Swan krijgen de Nederlandse betalingsdienstverleners Mollie en Adyen er een concurrent bij. Het komt op een pijnlijk moment.
Mollie maakte deze week bekend tot 8 procent van zijn personeel te moeten ontslaan, omdat het bedrijf naar eigen zeggen te snel gegroeid is. Mollie draaide afgelopen jaar een recordverlies van 121,5 miljoen euro.
Adyen moest medio augustus toezien hoe in één dag bijna 19 miljard euro aan beurswaarde verdampte, vanwege tegenvallende resultaten. De koers brokkelde sindsdien alleen maar verder af en maandag was Adyen de grootste daler op de AEX.
Benady beaamt dat zijn bedrijf deze concerns concurrentie kan opleveren. "We concurreren met meerdere financiële diensten." Toch moeten we dit niet overschatten, denkt de CEO. In tegenstelling tot Adyen en Mollie richt zijn bedrijf zich niet op de e-commercemarkt, "al kunnen we niet uitsluiten dat we dit ooit zullen doen".
Swan richt zich momenteel op branches als vastgoedbeheer, mobiliteitssoftware en financieel management. Met de nieuwe investering wil het bedrijf zich verder richten op de "grootzakelijke markt", waaronder reisorganisaties en verzekeraars vallen, maar ook zakelijke marktplaatsen - toch een béétje e-commerce.
Swan wil 'grote bank' in Europa worden
Alhoewel Swan voor zijn huidige dienstverlening geen banklicentie nodig zegt te hebben, aast Benady wel op zo'n licentie. "In de toekomst willen we een banklicentie, omdat we in de komende jaren een grote bank willen worden in Europa."
Het verkrijgen van een banklicentie kost tijd en geld, toch stelt Benady geen plannen te hebben voor nieuwe geldrondes of bijvoorbeeld een beursgang. "In alle eerlijkheid, het is niet waar ik mee bezig ben als ik 's ochtends wakker word."
Mollie en Adyen zijn niet de enigen in de fintechbranche die moeizame tijden beleven. De hele sector verkeert in een dip. Techinvesteerders geven sinds vorig jaar minder geld uit, vanwege de verslechterde economische situatie. Haalde Mollie in 2021 nog 665 miljoen euro op bij investeerders, twee jaar later is fintech plots niet meer de hype in de investeringsmarkt. Geldschieters zijn door de komst van ChatGPT eerder in de ban van kunstmatige intelligentie.
Ook niet-Nederlandse fintechbedrijven worden getroffen. Zo kondigde het Amerikaanse, maar in Nederland gevestigde bedrijf Stripe eind vorig jaar al aan 14 procent van zijn medewerkers te moeten ontslaan. Net als Mollie gaf het bedrijf als reden op te snel te zijn gegroeid en te veel mensen te hebben aangenomen.
Dat Benady zijn bedrijf internationaal wil uitbreiden terwijl de fintechmarkt juist op zijn gat lijkt te liggen, vindt de ondernemer allerminst vreemd. "Fintech mag minder trendy zijn, maar veel mensen realiseren zich ook dat het niet meer weggaat."
"Ik vergelijk het weleens met de situatie in 2000, toen ik begon met ondernemen", zegt de CEO. "Rond die tijd [tijdens de internetzeepbel, red] wilde niemand investeren in e-commerce. Toch kun je achteraf wel stellen dat dat het beste moment was om in Amazon te investeren. Misschien breekt nu wel zo'n moment aan voor fintech."